Aimo Charge-laddningstjänsten fungerar i stor utsträckning över hela Finland. Du kan till exempel hitta våra laddningsstationer i köpcentrum, hotell, intill restauranger, i parkeringshus och intill andra offentliga platser.
Du kan vända Aimo Charge-laddningsstationerna för att ladda elbilar med de mest allmänna laddningsanslutningarna (CCS och Type 2). Du hittar den närmaste laddningsstationen behändigt i Taskuparkki-appen. Den visar laddningsstationernas tillgänglighet, priser och annan viktig information i realtid. Aimo Charge-laddningsnätverket växer kontinuerligt och betjänar i framtiden i allt större utsträckning i både Finland och de andra länderna i Norden.
Laddningen betalas i Taskuparkki-appen som du kan ladda ner på din telefon i appbutikerna App Store och Google Play.
Det är tydligt och enkelt att använda en Aimo Charge-laddningsstation i Taskuparkki-appen.
Starta en laddning: När du har hittat den närmaste Aimo Charge-laddningsstationen kan du starta laddningen genom att använda Taskuparkki-appen. Du kan välja den laddningsstation som du vill använda och starta laddningen direkt i appen. Du kan följa med hur laddningen framskrider i realtid.
Avsluta en laddning: När du är klar kan du avsluta laddningen på samma sätt som du startade den. Du kan avsluta laddningen direkt i Taskuparkki-appen. Du kan också följa med priset och användningstiden för laddningen. Appen vägleder dig när du använder den.
Om laddningen vid en Aimo Charge-laddningsstation inte startar lönar det sig att först kontrollera de följande:
- Kontrollera att din elbil är korrekt kopplad till laddningsstationen.
- Försäkra dig om att laddningskabeln är kopplad till både bilen och laddningsstationens laddningsanslutning.
- Försäkra dig om att laddningsstationen kan användas. Om laddningsstationen visar en röd ljussignal betyder det vanligtvis att laddningsstationen är i felläge eller offline. Då bör du försöka hitta en annan laddningsstation eller kontakt kundtjänsten vid Taskuparkki.
- Kontrollera att du har valt den rätta laddningsanslutningen för din bils anslutning.
- Kontrollera att du har angett ett betalkort i Taskuparkki-appen.
Om alla ovan nämnda är i ordning, men laddningen ändå inte startar, kan du kontakta Taskuparkkis kundtjänst. Kundtjänsten hjälper dig att lösa eventuella problem och säkerställer att du kan ladda din bil.
Ja. Aimo Charge-laddningstjänsten har den egna, kostnadsfria mobilappen Taskuparkki, som finns tillgänglig för både iOS- och Android-enheter. Du kan ladda ner Taskuparkki på din telefon i appbutikerna App Store och Google Play.
Taskuparkki-appen är lättanvänd och ett bekvämt sätt att hantera dina laddningar och hitta de närmaste Aimo Charge-laddningsstationerna. Med hjälp av appen kan du:
Leta efter den närmaste Aimo Charge-laddningsstationen. Du ser också laddningsstationernas tillgänglighet.
Starta en laddning. Aimo-appen möjliggör att starta en laddning direkt i appen. Du kan välja den laddningseffekt du vill använda och följa med hur laddningen framskrider i realtid.
Följ med priset och användningstiden för laddningen. Taskuparkki-appen visar laddningens prisuppgifter och användningstid i realtid. På så sätt kan du följa med hur laddningen framskrider och försäkra dig om att laddningen går enligt dina planer.
Avsluta en laddning. Med Taskuparkki-appen avslutar du också en laddning när du vill. Du hittar bekvämt din tidigare laddnings- och parkeringshistorik i appen.
Betala för din laddning. Ange uppgifterna för ditt betalkort i Taskuparkki-appen. Appen tar hand om resten.
Ladda ner appen och börja en enkel och bekväm användning av Aimo Charge-laddningsstationerna!
Om du har glömt bort ditt lösenord till Taskuparkki-appen kan du återställa ditt lösenord på följande sätt:
- Öppna Taskuparkki-appen.
- Tryck på ”Logga in”.
- Tryck på ”Glömt lösenordet?”.
- Ange den e-postadress som du har registrerat i Taskuparkki-appen.
- Du får en e-post som innehåller anvisningar för att ställa in ett nytt lösenord.
Om du inte får en e-post, granska skräppostkorgen eller kontakta Taskuparkkis kundtjänst för att få hjälp med att återställa lösenordet.
Så här uppdaterar du dina betalkortsuppgifter i Taskuparkki-appen:
- Öppna Taskuparkki-appen.
- Tryck på ikonen ”Meny” (tre streck) i det övre vänstra hörnet.
- Tryck på ”Mitt konto”.
- Tryck på ”Lägg till nytt kort”, om du vill lägga till ett nytt betalkort. Om du vill radera ett betalkort, tryck på betalkortet och välj ”Ta bort kort”.
- Ange uppgifterna för ditt nya betalkort, så som kortets nummer, giltighetstid och CVC-kod.
- Lagra de nya betaluppgifterna genom att trycka på ”OK”.
Om du upplever problem när du ska uppdatera dina betalkortsuppgifter i appen kan du kontakt Taskuparkkis kundtjänst för att få hjälp.
Om ditt husbolag har skaffat Aimo Charge-laddningsstationer kan du använda dem på följande sätt:
- Ladda ner Taskuparkki-appen på din mobil och registrera dig som användare i appen.
- Logga in på appen med ditt användarnamn och lösenord.
- Ange fordonets och betalkortets uppgifter i appen.
- Tryck på den ”Elektriska kontakten” i det nedre vänstra hörnet i appens startvy.
- Välj den laddningsstation du vill använda i listan.
- Koppla elbilen till laddningsstationen med en laddningskabel.
- Tryck på ”Starta laddning” i appens startvy för att starta laddningen.
- När laddningen är klar, trycka på ”Avsluta laddning” i appens startvy för att avluta laddningen.
- Lösgör laddningskabeln från bilen och laddningsstationen.
Om du upplever problem när du ska starta eller avsluta en laddning kan du kontakt Taskuparkkis kundtjänst för att få hjälp.
Om din arbetsgivare har skaffat Aimo Charge-laddningsstationer kan du använda dem på följande sätt:
- Ladda ner Taskuparkki-appen på din mobil och registrera dig som användare i appen.
- Logga in på appen med ditt användarnamn och lösenord.
- Ange fordonets och betalkortets uppgifter i appen. Du kan också lägga till ett företagskort som betalkort.
- Tryck på den ”Elektriska kontakten” i det nedre vänstra hörnet i appens startvy.
- Välj den laddningsstation du vill använda i listan.
- Koppla elbilen till laddningsstationen med en laddningskabel.
- Tryck på ”Starta laddning” i appens startvy för att starta laddningen.
- När laddningen är klar, trycka på ”Avsluta laddning” i appens startvy för att avluta laddningen.
- Lösgör laddningskabeln från bilen och laddningsstationen.
Om du upplever problem när du ska starta eller avsluta en laddning kan du kontakt Taskuparkkis kundtjänst för att få hjälp.
Tyvärr kan Aimo Charge-laddningsstationerna tills vidare bara användas i Finland. Vi betjänar dig när du reser i Finland och i framtiden också i de andra länderna i Norden.